:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
28 March 2024

Museum Boijmans Van Beuningen verwerft film van Kevin Osepa

Dinsdag 26 maart vond de officiële overdracht plaats van de film La Última Ascensión (2022), van kunstenaar Kevin Osepa aan Museum Boijmans Van Beuningen. Osepa was aanwezig, zijn filmproducent Danielle Guirguis van Smarthouse Films, evenals museumdirecteur Ina Klaassen, directeur Collectie & Onderzoek Sandra Kisters en conservator historische vormgeving Alexandra van Dongen.

Het museum heeft de film van Osepa (Willemstad, Curaçao, 1994) recent verworven voor de film- en videocollectie. In 2022-2023 was het werk al een half jaar te zien in Depot Boijmans Van Beuningen, waarna het aangekocht is, uit een oplage van vijf. Museum Boijmans Van Beuningen is de enige museale collectie in Nederland die een exemplaar van La Última Ascensión (24 minuten) zal bezitten. In de film volgt de kijker de visser Rowin, die de inheemse Shi ontmoet. Het is een magisch-realistisch kunstwerk dat de pre- en postkoloniale inheemse en Afro-Caribische identiteit als onderwerp kent.

Andere ogen

Het museum heeft de film verworven omdat het een fraaie uitbreiding is van de film- en videocollectie. Conservator Alexandra van Dongen was nauw betrokken bij de verwerving. ‘Osepa’s werk sluit mooi aan bij kunstenaarsfilms van onder andere Steve McQueen, Bas Jan Ader en Guido van der Werve die we in collectie hebben, waardoor Osepa geïnspireerd is’, zegt zij. ‘De film werd in het Depot getoond in de context van ons doorlopende onderzoeksproject Unpacking Boijmans, waarin we sporen van het koloniale verleden van museumstukken tegen het licht houden. In zijn film verweeft Osepa behalve aspecten van het koloniale verleden van Curaçao ook thema’s zoals seksualiteit, identiteit en wedergeboorte. Hij laat je met steeds andere ogen naar heden en verleden kijken.’

Kevin Osepa werd geboren in 1994, op Curaçao. Voor La Última Ascensión won hij in 2022 een Gouden Kalf. In 2018 was Osepa de jongst genomineerde kunstenaar tot dan voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. In 2023 werd hem de Charlotte Köhler Prijs toegekend.